آیا جو و حال و هوای مدرسه مهم است؟ آیا رابطهای بین جو و محیط مدرسه و موفقیت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد؟
آیا جو و حال و هوای مدرسه مهم است؟ آیا رابطهای بین جو و محیط مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد؟ ممکن است این سوالات به نظر پاسخهای بسیار بدیهی داشته باشند اما واقعیت این است که هنوز در بسیاری از نظامهای آموزشی و در ذهن اکثریت آموزشگران و والدین این باور وجود دارد که مدرسه تنها جای درس خواندن است و بس؛ و هر تلاشی برای تغییر حال و هوای مدرسه منجر به حواسپرتی و دور شدن از کارکرد اصلی آموزش و پرورش است.
در کنار این نگاه سنتی به مقوله آموزش، سالهاست که بسیاری از نظامهای آموزشی جهان به خصوص در کشورهای اسکاندیناوی که کارنامه درخشانی در توسعه تعلیم و تربیت مدرن و موفق دارند، توجه به احساسات و نیازهای عاطفی و اجتماعی دانشآموزان نیز در کنار تلاش برای ارتقای کیفیت آموزشی اهمیت پیدا کرده است. در رویکرد جدید این سیستمهای آموزشی، یادگیری و شادی و احساسات مثبت در هم گره خوردهاند در نتیجه وما کلاسهای درس به صورت خشک و با دیسیپلین زیاد اداره نمیشوند بلکه سعی میشود ارائه دروس با روشهای خلاق و مشارکتی توأم با احساس خوب و ارتباط مثبت بین معلم و شاگرد صورت گیرد.
از سوی دیگر جدا از کلاسهای درس، تلاش میشود جو و محیط مدرسه نیز نقش انگیزهبخش، حمایتگر و جذبکننده داشته باشد. برای مثال توجه به رنگآمیزی شاد دیوارها و نیمکتها، رسیدگی به باغچه و فضایسبز حیاط مدرسه و همچنین داشتن فعالیتهای فوقبرنامه شاد و سرگرمکننده همچون مسابقات ورزشی، نمایشگاههای نقاشی و کاردستی، گروههای موسیقی و نمایش همه و همه تلاشی است در جهت ایجاد جو مثبت و حمایتگر از جوانب مختلف زندگی کودکی و نوجوانی.
ديدگاه قرآن و معصومان (عليهم السلام) در مورد نشاط و شادی :
تاثیر جوّ و محیط مدرسه بر عملکرد تحصیلی توجه به محیط آموزشی:
مدرسه ,جو ,محیط ,آموزشی ,وجود ,مثبت ,جو و ,و محیط ,محیط مدرسه ,هوای مدرسه ,توجه به ,موفقیت تحصیلی دانشآموزان
درباره این سایت